Jak wybrać domowy telefon komórkowy dla seniora?

Część seniorów nie potrafi obsługiwać telefonów komórkowych klawiszowych lub smartfonów. Dotyczy to głównie starszych osób, które nie są na bieżąco z nowinkami technicznymi i są przyzwyczajone do telefonu stacjonarnego.

Jeśli senior:

  • spędza czas głównie w domu i nie ma możliwości podłączenia telefonu stacjonarnego,
  • okresowo zmienia miejsce zamieszkania (mieszka przez kilka tygodni lub miesięcy poza domem, np. u dzieci, w sanatorium, na wakacjach),
  • potrafi obsługiwać tylko tradycyjny telefon stacjonarny,

może zdecydować się na domowy telefon komórkowy.

Domowy telefon komórkowy wygląda jak stacjonarny, ale ma kartę SIM i działa jak komórkowy.

Co powinien mieć domowy telefon komórkowy dla seniora?

  • Duże klawisze. Łatwiej w nie trafić, a większe napisy łatwiej odczytać.
  • Duży wyświetlacz z regulacją kontrastu.
  • Menu po polsku.
  • Klawisze szybkiego wybierania. Przypisanie najczęściej wybieranych lub najważniejszych numerów do klawiszy pozwala w szybki sposób wybrać numer, np. gdy potrzebna jest pomoc.
  • Identyfikację numeru dzwoniącego. Senior może zobaczyć kto do niego dzwoni zanim podniesie słuchawkę. Pozwala to zwiększyć bezpieczeństwo seniora i wyczulić go na potencjalnych oszustów podających się za członków rodziny, znajomych czy instytucje.
  • Świetlną sygnalizację dzwonka. Dodatkowa lampka w aparacie telefonicznym lub wyświetlacz podświetlający się, gdy ktoś dzwoni, pomogą zwrócić uwagę seniora, gdy dzwoni telefon. Osoby o słabszym słuchu lub oglądające głośno telewizję mogą dzięki temu upewnić się czy na pewno ktoś do nich dzwoni czy też dźwięki pochodzą z innego źródła.
  • Tryb głośnomówiący. Przydatny, gdy głośność dźwięku w słuchawce jest niewystarczająca, gdy senior ma problem z utrzymaniem słuchawki lub zajęte ręce.
  • Regulację głośności dźwięku w słuchawce. Umożliwia dostosowanie poziomu głośności dźwięku w słuchawce do tego, jak słyszy senior.
  • Regulację głośności dzwonka. Umożliwia dostosowanie poziomu głośności dzwonka do tego, jak słyszy senior i jak daleko stoi telefon.
  • Możliwość wyboru dźwięku dzwonka, w tym dźwięku tradycyjnego telefonu, a nie tylko melodycznego. Przekonałam się o tym, że to bardzo istotny punkt, gdy zmienialiśmy telefon mojej 90-letniej babci. Wszelkie dźwięki melodyczne trudno odróżnić od muzyki z telewizora, przez co babcia nie odbierała połączeń. Lepsze są dźwięki tradycyjnego terkoczącego telefonu, które wyraźnie odróżniają się od innych domowych dźwięków.
  • Długi czas pracy baterii.
  • Możliwość zapisania numerów w pamięci telefonu.
  • Możliwość odbierania i pisania SMS-ów. Podobnie jak w zwykłych telefonach komórkowych, tak i w tych wyglądających jak stacjonarne powinna być możliwość odbierania i wysyłania SMS-ów. Oprócz kontaktu z bliskimi, senior zyska możliwość odczytywania powiadomień wysyłanych SMS-ami, np. alertów RCB, których nie dostawałby w przypadku telefonii stacjonarnej.

Reklama

W poniższych filmach pokazuję telefon komórkowy Maxcom MM28D (link afiliacyjny), który daliśmy 90-letniej babci, gdy miała miejsce duża awaria telefonii stacjonarnej. Nie jest to telefon zaprojektowany pod kątem seniorów, raczej jako telefon biurowy. Nie ma jednak problemów z jego obsługą, jest wystarczająco głośny, wyświetlacz podświetla się, gdy ktoś dzwoni. Zalecane jest stałe podłączenie zasilacza do prądu, ale akumulator pozwala na rozmowę w trakcie krótkotrwałych przerw w dostawie prądu. Senior ma dzięki temu możliwość wezwania pomocy czy zgłoszenia awarii.

Przygotowałam też film krok po kroku jak taki telefon złożyć i jak z niego korzystać.

© DbamoSeniora.pl

Zabrania się kopiowania zdjęć oraz opisów (w całości lub w części) bez zgody właściciela i administratora strony.

Możesz również polubić